måndag 15 september 2008

Oj oj oj vilka tider

Läskigt det som händer nu, med konkursansökan från Lehman Brothers, en av världens största banker. Chockvågor lär sändas över hela världen. Låglåglågkonjunktur och en galen borgerlig regering vid rodret här i vårt eget land. Sänkta skatter till varje pris och ökade klyftor som en bonus till de rikaste väljarna.

Riksbanken höjer räntan stup i kvarten och bankerna lånar ut till människor som inte inser att de inte har förmåga att betala tillbaka. Och ansvarig minister Mats Odell (som var med i Agenda i går) lär inte sluta lägga ansvaret hos enskilda skuldsatta som tvingas se kronofogden sälja deras hem.

Sveriges statsminister Fredrik Reinfelt lägger sin största energi på att hålla ihop sin allians till varje pris, till och med genom att tvinga igenom FRA-lagen medelst mobbning av enskild riksdagsledamot.

I USA har vi en helt osannolik såpa under uppsegling där mardrömsscenariot är att landet inom kort kommer att styras av en krigsveteran som gärna förlänger kriget i Irak på obestämd tid och en skarpskjutande skönhetsmiss med åsikter långt till höger om Djingis Khan. Hoppet lever trots allt fortfarande, i form av Barack Obama så klart (och Hillary Clinton i någon viktig roll, hoppas jag).

Och så höstmörker och kyla.

Det kan bara bli bättre!

Och jag ska kalla mig för optimist...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Fast nu läste jag att räntorna kommer att gå ner.

Och Reinfeldt fixar biffen. Jag är inte orolig.

Anonym sa...

Så du tycker inte jag borde köpt mitt fritidshus på lånade pengar?

Realisten sa...

Nu får jag nog snart ta och positivcoacha dig lite!

Tingeling sa...

Päter: Jag hoppas också att räntorna sänks men förlitar mig icke på regeringens politik i den frågan (heller) ;o)

Elin: Jo, ni gjorde säkert en rimlig kalkyl. *ler uppmuntrande*

Rea: Gärna det! Till och med du kan nog lyckas nu, hehe...

Anonym sa...

Den nya regeringen är framtiden, fast alla har inte förståt det, ännu.

Better days will come.