onsdag 3 december 2008

Peter plus Lars är lika med sant

Det vill jag i alla fall hoppas och tro. Jag tillhör dem som gärna ser K-G Bergströms Rakt på, gillar det korta, snärtiga formatet, som ändå tillåter gästerna att tala till punkt, och K-G:s lite kärva attityd.

För den som inte tittade i går kan jag berätta att Lars Ohly och Peter Eriksson intervjuades i par av K-G. Bilden gav ett ganska positivt intryck av närmande, även om Lars nog var lite mera kärvänlig i sin attityd än Peter.

Jag hoppas i alla fall att det blir massor av samarbetsinriktat och icke konfrontatoriskt snack mellan dessa herrar samt Mona Sahlin och Maria Wetterstrand framöver. Inte för att jag tror på någon vänsterallians, det finns ingen anledning att försöka kopiera högersidans pr-trick.

Jag tillhör heller inte dem som gärna skulle se ett tvåpartisystem liknande det i USA. Tvärtom tror jag att fler partier är vitaliserande för demokratin. Många röster behöver höras, många ideer behöver brytas mot varandra.

Däremot ser jag alla chanser till en naturlig fortsättning på det framgångsrika samarbete som lade grunden för bra politik under tolv år. Tre partier, en valseger.

Inga kommentarer: