fredag 19 december 2008

Gratis sushi i dag - till sist

Var och kollade in ett nyöppnat sushiställe i dag. Hade småttingarna med, vi hade handlat och jag ville hem ganska snart. Tänkte att "i dag kom ju barnbidraget, jag slår på stort - vi köper hem sushi".

Vi gick in och beställde. Efter ett tag började bäbisen svettas i sin varma overall så vi gick och ställde oss utanför. Nya kunder kom och det blev så småningom uppenbart att killen och tjejen bakom kassan hade svårt att hinna med sina kunder. Kunder som beställt för en stund sedan dök upp och ställde sig att vänta de med.

Killen bakom disken var hela tiden väldigt trevlig och servicemedveten. På grund av det och eftersom jag verkligen är glad över att se ett sushiställe just på den platsen fortsatte jag snällt att vänta, försökte le och se förstående ut när han ursäktade sig över att det tog lite tid.

Men efter ytteligare en stunds gnäll från bäbisen och tjat från lilltjejen ("när är det klart, mamma?" "jag vet inte" som lite sammanbitet men fortfarande vänligt svar) tittade jag på klockan och insåg att vi stått där i nästan en timme. Nu måste det väl ändå vara klart snart? Det var väl vår mat han höll på med nu?

Nej, det var ju inte det. Och nya kunder kom. Då brast mitt tålamod slutligen och jag gick fram, kånkande på tung och ganska missnöjd bäbis, till disken och sa lågt: "Är vår mat klar snart för vi har väntat i en timme nu?"

Killens servicekänsla var femstjärnig. Han bad oförbehållsamt om ursäkt och sa att vi inte behövde betala. "Nej, det verkar rimligt" sa jag, hövlig men utmattad, hungrig och med stark hemlängtan.

Stackaren hade förstås glömt att han lovat ge oss fyra laxbitar, inte två. När jag påpekade det fick vi genast två extra.

Vi fick ingen misosoppa men det var faktiskt helt okej ändå. Jag kommer att gå dit igen för sushin var god och människor i restaurangbranschen som visar sådan servicekänsla kan jag förlåta även en extremt lång väntan (åtminstone en gång). De kommer nog in i det snart :-D

7 kommentarer:

Snokis sa...

Kunde du inte bara ha legat med karn så hade du nog fått maten snabbare.

Tingeling sa...

*mogna minen*

Allt går faktiskt inte att lösa på det sättet, Snook.

Snokis sa...

Men det gick på hotellet i dag.

Tingeling sa...

Va? Gick det för dig? På hotellet? Vad var det som utlöste det?

Snokis sa...

Som du alltid själv brukar säga, du är så rolig!

Tingeling sa...

Va? Det är ju du som brukar säga det.

Realisten sa...

Men du fattar väl att du inte kan gå dit igen? Oavsett om det går eller inte.