söndag 11 januari 2009

Så himla svårt att beskriva

Jag funderar och funderar för det skaver i skallen: Var finns nyanserna?

Det går helt enkelt knappt att skriva om konflikten Israel-Palestina för människor är så otroligt uppdelade i antingen eller.

Jag och en vän åkte in till Sergels torg i går för att demonstrera mot övergreppen mot civila i Gaza. Inte mot Israel som stat eller mot det israeliska folket. Men stämningen var hätsk (vi var inte med i början, det hade redan pågått i över en timme så jag vet inte hur det inleddes) och jag kände starkt att jag INTE vill bli sedd eller fotograferad bredvid en ung man som bär ett plakat med texten "Go to hell Israel". Det kändes också konstigt med en del av ropen i megafon, krav på att stänga Israels ambassad - vad gott skulle det leda till?

Det är så tragiskt alltihop. Men jag tror vi är många som helt enkelt bara önskar att såväl palestinska som israeliska barn fick leka och ha riktigt bra barndomar i stället för att växa upp med hat och krig.

Och jag vet, jag är bara en kvinna som levt hela sitt liv i ett land i fred. Jag vet inte på långa vägar tillräckligt. Men jag kan ju få ha åsikter, tankar och drömmar ändå.

13 kommentarer:

Snokis sa...

Jag är för sjuk för att orka skriva en riktig kommentar, men du hatar ju när ingen kommenterar politiska inlägg så...

Tingeling sa...

*L* Hatar är ett alltför starkt ord men visst är det trist så... Tack! Och krya på dig, frienden!

Karin Berg sa...

precis som du skriver så är det ultimata att de kunde leka, sida vid sida.

Sus sa...

Sitter och funderar på en bra kommentar, men det går likom inte.
Jag blir bara ledsen då jag ser alla civila oskyldiga som drabbas.
Och djuren.
Då menar jag de fyrbenta.

Tingeling sa...

Det känns som om ni förstått vad jag menar!

Ting sa...

Jag var inne i stan igår jag med.
Så jag förstår vad du menar med den hätska stämningen.
Barnens ögon var stora som tefat.
OCh man hörde megafonropen nästan ända bort till Kungsan.

Tingeling sa...

Ja, visst var det skrämmande? Jag förstår ju verkligen att det är fruktansvärt för dem som har släktingar i Gaza men hat löser trots allt inga konflikter.

Z sa...

Mannen var på där det var ett israeliskt möte igår. Utanför var det en slags motdemonstaration eller motsammling. bland annat stod en tonårig svensk tjej med palestinasjal och skrek död åt israel. Mannen sa att det kändes så konstigt. Konflikten är så stor att man inte kan välja sida. Det är omöjligt att välja vilka som har fel eller rätt. Det var konstigt att en så ung tjej kunde bakgrunden så mycket att hon valde sida så pass mycket att hon kunde stå där och skandera så hårda ord. Jag känner precis likadant som min man. Konflikten är så stor och den känns så olöslig. Det enda som jag vet är att det är för jävligt med krig och att oskyldiga människor dödas. Oavsett vems "fel" det är.

Tingeling sa...

Ni verkar känna ganska ungefär exakt som jag, Zoila... Önskar bara att våldet och kriget fick ett slut en gång för alla. Man får vara otroligt tacksam över att leva i ett land där det råder fred.

Die Quelle sa...

Mja...
Alltså, vi skriver 2009 och mediebevakning. Jag tror att man måste ta saken till sin spets.
Att sitta i ring med rökelse, spontankramas och önska fred ger inte så mycket. Ett plakat med Dra åt helvete Israel är bra mycket mer mediaintressant. Och det var väl det demonstrationen var till för. Att få upp svenskars ögon för de övergrepp som pågår i Gaza.
Att vidare kräva en stängning av Israels ambassad kan jag tycka är ett bra krav. Det är väl den starkaste diplomatiska markering man kan göra, länder emellan.

Så lite menar jag nog att målet helgar medlen.

Tingeling sa...

Tack för dina synpunkter, DQ. Som du säkert förstår delar jag dem inte riktigt. Däremot delar jag din frustration över övergreppen i Gaza.

Det ska bli väldigt intressant att se om USA:s nya president kommer att göra något reellt för att förbättra situationen i Mellanöstern.

Anonym sa...

DRA ÅT HELVETE ISRAEL!!!

Die Quelle sa...

Som den nyfikenstrut jag är så har jag en bevakning på kommentarer på det här inlägget.
Först vill jag tydliggöra att det inte är jag som är "anonym". Men det tror jag att du vet, vi har ju träffats gubevars.
Till anonym vill jag säga:
Ehh, va?
Inte legat på länge eller?
Kom med på en demonstration istället för att smutsa ner här.