onsdag 11 mars 2009

Det behövs fler bra lärare, inte färre

I morse såg jag landets utbildningsminister Jan Björklund på tv. Han fick svara på kritik från en professor som startat ett upprop mot de nya "hårda tag" som börjat dyka upp. Uppropet vill att FN:s barnkonvention ska lagfästas i Sverige men Jan Björklund ville bara få det till att uppropet är emot ordning och reda i skolan. Jag lyckades tyvärr inte hitta inslaget på svt.se men leta gärna om ni själva vill se.

Det man kan fråga sig är hur Jan Björklund menar att det ska bli bättre ordning i våra skolor när det blir allt färre vuxna som arbetar där? Över tusen lärare har redan varslats och långt fler väntas få lämna sina jobb. Kommunerna borde ha fått ökade statsbidrag för länge sedan men Jan Björklund och hans kompisar i den borgerliga regeringen tyckte det var viktigare att sänka skatten för landets rikaste människor.

Allt hänger ihop. Betalar vi inte tillräckligt med skatt, solidariskt efter förmåga, så räcker den gemensamma kassan inte till att få det samhälle vi vill ha. Jag vill i alla fall att mina barn - och dina och alla andras - ska få gå i en bra skola med välutbildade och tillräckligt många lärare. Då måste kommunerna få tillräckligt med pengar för att det ska gå ihop. Så enkelt är det.

5 kommentarer:

Realisten sa...

Jag är inte alldeles övertygad om att en sosseregering hade öst in statsbidrag till kommunerna heller.

Realisten sa...

Öst ut, kanske jag borde ha skrivit, eller.

Tingeling sa...

Ösa ut är kanske inte bra men kommunerna måste få tillräckligt med pengar. Det hade de fått av en sosseregering, eftersom statsfinanserna hade varit bättre med en sådan.

Å andra sidan hade ett gäng med förmögenheter eller toppinkomster inte varit lika glada över att statskassan hade varit mera välfylld... De hade ju inte fått sina skattesänkningar om inte Sverige hade fått en borgerlig regering 2006.

Realisten sa...

Jag tror inte alls de hade fått tillräckligt, möjligtvis mer.
/Ordförande för det realistiska partiet

Tingeling sa...

"Tillräckligt" är ett svårt begrepp, vem avgör? Men definitivt hade det blivit mer!

/En som inte kommer att rösta på det realistiska partiet, utan på sossarna, ett verkligt realistiskt parti :-D