söndag 17 juni 2007

Tänk om inte komvux hade funnits

Var hade jag varit då? Hur hade mitt liv sett ut? Hade jag fortfarande harvat på med jobb som jag aldrig var riktigt bra på och haft en ekonomi därefter? Och exakt hur frustrerad på en skala hade jag varit om jag inte hade levt i ett samhälle som gav mig fler chanser än en att lyckas i skolan?

Nu drar borgarna ner på komvux och de gör det kraftigt. Det är obegripligt och oacceptabelt. Jag hoppas verkligen att min son, som fyller 15 snart, är mera klar över vad han vill göra med sitt liv än vad jag var när jag var i hans ålder. För än har de inte monterat ner hela komvux, borgarna, men de har effektivt satt bromsklossar i vägen för alla som inte ligger så risigt till att de har icke uppnådda godkänt i några ämnen. Har man lyckats sisådär är det numera betydligt svårare att läsa upp sina betyg såpass att man kommer in på högskolan.

Våffår gör di på dette viset? Det är så mycket jag inte förstår...

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Kul att se dig igång igen. Ge Borrrgarna vad de tål!

MM

Tingeling sa...

Antar att det där skulle läsas som om Carl Bildt hade skorrat fram orrrden?

Lovar att följa din uppmaning, min gode Mörkerman!

/Ljusets härförare

Anonym sa...

Ja det är hemskt om det dras ner på Komvux. själv hade jag ingen gymnasieutb. skaffade barn ist men som vuxen gick det ju att fixa det där o sen läsa vidare.
O det var betydligt roligare att plugga som vuxen oxå, mer motivation fanns.
Så skoltrött är det nog säkrast att ungdomarna inte kommer att bli i framtiden för då är det kört!
Kram

Anonym sa...

Borrrgarna ska uttalas på göteborska, med en variant som dog ut med varven på sjuttiotalet. Lite som Nilecitys Veiron i ottan.

Själv säger jag såssarna.

C

Tingeling sa...

Kära Tina, skönt att höra att någon förstår vad jag menar! Ja, jag är väldigt mycket för att man ska ha många chanser i livet att förverkliga sina drömmar. Det ska aldrig vara försent! Eller, nåja, jag får väl säga let's face it, jag blir aldrig prima ballerina som jag drömde om som barn men nästan aldrig försent i alla fall då...

Kram!

Tingeling sa...

Såssarna rules, inte sant, Mörkermannen? :o)

Tingeling sa...

Förresten blev jag ju journalist i alla fall, en annan barndomsdröm! Thanx to komvux!