onsdag 16 maj 2007

Sömnig...

Nu är det kväll och i morgon får jag sova ut. Fyra dagars ledighet framför mig, sedan jobb i två och så - på resande fot med älsklingen! Härligt!

Nog för att jag trivs med min vardag men inte så att jag tackar nej till en veckas paus från arbete och plikter. Sol! Hav! Pool! Shopping! Och bara slappa... Kanske äntligen läsa ut Svinalängorna, denna verkligt läsvärda bok som jag har kommit en bit i men varje kväll känt mig för slut i skallen för att ägna mig åt.

Tänker ibland på hur otroligt viktigt det är att ha ett jobb som man trivs med. Även på måndagsmorgnar känner jag mig tillfreds med att trava runt i kära Cephalus, huset där vi sossar kamperar. Gillar ju både arbetskamraterna och arbetsuppgifterna skarpt!

Det enda problemet är väl känslan av otillräcklighet som stundom gör sig påmind men den är jag knappast ensam om... Det finns nog dom som har betydligt värre prestationsångest än jag. Tack föräldrarna som alltid älskat mig för den jag är och inte för det jag gör!

Önskar verkligen att alla människor fick ha det så bra som jag, att ha ett jobb att gå till där man känner sig hemma, trivs med arbetsuppgifterna och håvar in en slant till hyra och mat. För det handlar ju inte bara om att ha ett jobb, vilket som helst, utan om att ha ett jobb som passar just mig och där jag kan bidra med något just för att jag är jag.

Jobben! Dom måste vi kämpa för. Arbete åt alla och chansen att pröva sig fram och byta jobb ibland. Som jag gjort, typ drygt 30 gånger... :o)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Skriver ett inlägg för att slippa ta tag i mina studier ;-)

Att vara tacksam för det man har i livet är en väg till lycka, har jag upptäckt. Om jag fokuserar på det som är bra, och alla fantastiska möjligheter jag har, attraherar jag det som är bra. Det handlar inte om att blunda för problemen (Gud ska veta att de finns) utan om uppriktig glädje för livet som gåva. Den förmågan verkar du ha och det är oerhört värdefullt.

Själv har jag svårt att vara tacksam för att jag får betala värnskatt, men det finns så mycket annat att glädja sig åt.

Ha en underbar dag!

Anonym sa...

*skrattar gott* Gillar din humor, oh Mörkrets man! Tolkar det som att du ändå FÖRSÖKER att glädjas när du betalar din värnskatt...?

Håller helt med dig om att tacksamhet för det man har är en stor del av insikten att lyckan finns i livet här och nu.

Önskar dig också en härlig och fantastisk dag här i vårens Sverige!

Anonym sa...

Glädjas åt värnskatten? Tja, med Reinfeldt i regeringen har man väl inget val.

Dags att emigrera.

Mörkermannen