onsdag 21 april 2010

En film man måste se

I dag fick jag tips av en vän om en film, ett tips som jag vill föra vidare. Filmen heter Underkastelsen och det är den sorts film som de flesta av oss instinktivt värjer oss emot att se. Vi försöker att vissla och titta åt ett annat håll, trots att vi är smärtsamt medvetna om att kemikalier håller på att ta sig in i våra och våra barns kroppar. Ingen kan i dag säga hur det här kommer att påverka oss människor, djuren och planeten Jorden i framtiden.

Jag ska tvinga mig att se filmen, trots allt. För jag känner att jag måste vara medveten om detta för att kunna handla rätt och för att dra mitt strå till stacken i kampen för en giftfri värld. Våra barn och deras barn och barnbarn är värda det, det går inte att tänka bort eländet. Det är en utveckling som pågår här och nu och det krävs en tuff politik som inte låter sig styras av kemikalieindustrins lobbyister för att det här ska kunna förändras.

En politiker som engagerat sig för att göra något åt problemet är den socialdemokratiska eu-parlamentarikern Åsa Westlund. I den här filmen kan du höra henne berätta själv.

Bloggaren bakom Ekotänk är betydligt mer insatt än jag och har skrivit bra i ämnet här.

Inga kommentarer: