söndag 15 juli 2007

Kiva, vilken bra idé!

Såg på Rapport förut i kväll och fick kunskap om en kanonbra sajt (se länken ovan). Där kan man hjälpa människor med låga inkomster därute i vår värld med ett mikrolån. Minimisumman är 25 dollar, inte alltför svårt att avvara. För trött för huvudräkning just nu men det är väl mindre än 200 spänn vad jag förstår? Pengarna får man tillbaka när personen har fått igång sin verksamhet. Så underbart, vilken chans att få känna sig som en smått god människa och samtidigt veta att man gör en liten men dock avgörande insats för en medmänniska någonstans i världen!

Jag såg också en väldigt bra dokumentär om en familj som inte fått asyl i Sverige. De hade skickats tillbaka till Kosovo, jag tror att de var romer. En ständigt förföljd folkgrupp, av någon obegriplig anledning. De hade svårt att försörja sig och barnen fick jättestora problem i skolan. De talade svenska med västkustsk dialekt och jag blev så klart oerhört berörd. Om jag bestämde över Migrationsverket skulle jag troligen släppa in varenda människa som inte var uppenbart kriminell och genomond. Definitivt alla barn.

Nu är det dags att gå och nanna kudden och jag gör det med en önskan om goda nyheter om vår värld. Att den blir godare, generösare och en plats där ingen tvingas lida. Please, kära Gud(run)! Hjälp oss människor att bli snällare mot varandra och mot vår jord. Eller överväg tvångsförvaltning. Eller nåt.

Inga kommentarer: