fredag 12 mars 2010

Lär mig mer och mer om Kommunal

Nu har jag jobbat i snart två veckor på Kommunal. Spännande är det, även om det är lite frustrerande att inte känna att man åstadkommer något "synligt" ännu. Snart nog kommer avtalsrörelsen igång och då kommer jag att få händerna fulla, försäkrar mig alla omkring.

Det är mycket som står på spel. Kommunal är Sveriges största fackförbund med 512 000 medlemmar (över en halv miljon av Sveriges 9 miljoner invånare!) På hemsidan står: Våra medlemmar har över 230 olika yrken. Kanske är det först och främst vårdyrken, brandmän och dagispersonal man tänker på när man hör talas om Kommunal.

För mig känns det helt rätt i hjärtat att jobba med att sprida information i frågor som berör dessa 512 000 medlemmar. Jag hoppas innerligt att årets avtalsrörelse ger dem de 745 kronor mer i månaden de så väl förtjänar. Jag vill också se att visstidsanställda får bättre villkor - vet allt om det vidriga i att leva utan anställningstrygghet efter åtta år som journalist, varav ett antal år i vikarieträsket.

Nåväl. Nu är det i alla fall strax helg och jag ska träffa fina släktingar, se lite på Let's Dance och Melodifestivalen, svennigt värre ;-) Önskar er alla en riktigt fin helg, det tänker jag ha!

Inga kommentarer: