onsdag 9 april 2008

Lunch i Gamla stan

I dag har jag varit och ätit lunch hemma hos en kompis som är lycklig nog att bo i en fantastisk lägenhet i Gamla stan. Färsk pasta med tonfisk i en smarrig sås, mums! Det var jättetrevligt och som vanligt mysigt att ses med våra bäbisar.

Jag jobbar ju i Gamla stan vanligtvis och har många gånger varit och ätit lunch på Lilla Karachi. Jättegott och billigt, tyckte jag som älskar indisk/pakistansk mat. Men så en gång i vintras när jag och fyra arbetskamrater kom dit så möttes vi av några unga syndikalister som gav oss lappar med uppgifter om hur ägaren till restaurangen behandlar sin personal. Det visade sig att de låga lunchpriserna beror på att papperslösa flyktingar utnyttjas. De tvingas arbeta från morgon till kväll för rena slavlöner. Ägaren utnyttjar det faktum att det handlar om människor som är livrädda för att skickas ut ur Sverige till en oviss framtid i det land de en gång känt sig tvingade att fly ifrån.

Jag och mina arbetskamrater är ju inga syndikalister men vi är väldigt måna om fackliga rättigheter, kollektivavtal och anständiga anställningsvillkor. Så vi gick så klart och åt på en annan restaurang och jag har inte ätit där sedan dess. Nu läste jag här att konflikten är över men det framgick inte om Lilla Karachis ägare har börjat behandla sina övriga anställda sjyst. Så än så länge fortsätter jag att avstå från tandoorikycklingen och det andra goda där. För vetskapen om att människor utnyttjas hänsynslöst för att jag ska få en god och billig lunch ger en alltför besk eftersmak för att det ska vara värt det.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fast maten på Lilla K är verkligen underbar.

Tingeling sa...

Du är läskig som använder det nicket, knasboll! Och maten där är inte märkvärdigare än på dom andra "indierna" i stan.

Anonym sa...

Jag har själv gömt en papperslös, så jag vet hur svårt det är att få jobb som sådan. Med det i minnet skulle jag mycket hellre gå till en restaurang som anställer papperslösa med låga löner än en som inte anställer papperslösa alls. Naturligtvis skulle det bästa vara att gå till en restaurang som anställer papperslösa med goda förhållanden. Tyvärr är det ganska ovanligt!