fredag 24 oktober 2008

Vinstvarning

Jag tycker det är ett konstigt ord. Man hör det ofta dessa dagar av ekonomiskt deppkör och utförsbackekonjunktur.

Men vaddå - om det är till exempel 80-talsvarning på nåt så är det ju rediga axelvaddar, blå mascara eller nåt vi pratar om. Varning för att det ÄR 80-talsaktigt, alltså. Medan vinstvarning innebär att det INTE ligger en vinst och väntar i det berörda företagets så kallade pajplajn.

Jag förstår inte. Men jag är ju ingen ekonom förstås.

Kanske någon vänlig själ kan förklara...?

6 kommentarer:

Realisten sa...

Man varnar för att vinsten inte kommer att bli den som man räknat med i prognosen. Jag har gått börskurs, är kompis med en W:are och jobbar på en fabrik som kan kopplas samman med det ord du inte förstår.

Tingeling sa...

Jo men jag fattar att det är så det är tänkt. Men jag tycker att det borde heta förlustvarning i stället, det är ju en förlust man varnar för!

Vad är en W:are? *nyfiken*

Realisten sa...

Men vänta nu, det behöver väl inte vara en förlust i den bemärkelsen eller fattade jag ingenting av börskursen? Jag fattar att du fattar. Jag ville bara vara märkvärdig och tala om att jag gått börskurs ihop med en massa höjdare. Vill inte skriva ut W:arens namn om han googlar sig själv. En i en mycket känd och mäktig familj i Sverige vars efternamn börjar på W. Och kompisar betyder att jag var i samma rum som honom en gång. Nu skrev jag en hel uppsats.

Tingeling sa...

Aaaah! Nu är jag upplyst - tack! Får jag ta i dig nästa gång vi ses? Jag menar, du har ju ändå varit i samma rum som en Wall-Enberg, som dom kallades i Jönssonligan.

Realisten sa...

Du ska då alltid tafsa. Vid närmare eftertanke var det till och med fler med det där efternamnet i samma rum. Nu kan du nog inte behärska dig tills du får ta i mig.

Tingeling sa...

Nej nu! Nu får vi verkligen se till att ses snart - jag blir ju alldeles till mig! *L*